HVORFOR BØR JEG UNDGÅ GLUTENFRIE VARER?

MADMAGASINET HAR LAVET DENNE ARTIKEL OM GLUTENFRIE VARER 

Artiklen giver et godt overblik over hvorfor glutenfrie varer ikke er særlig sunde, hvilket også er grunden til at jeg har startet denne blog. Jeg lever nemlig selv efter disse eksperters råd, da jeg ikke kunne være mere enig og ikke ønsker at udsætte min krop for flere problemer (som massevis af tomme kalorier kan medføre) end en træt og ødelagt tarm. 

I artiklen skriver de at mange køber glutenfrit, fordi de fornemmer, at det er sundere. Benjamin Gilbert-Jespersen udtaler dog at“der er absolut ingen sundhedsmæssig værdi i at købe glutenfri produkter, med mindre man har fået konstateret glutenallergi.”

Benjamin Gilbert-Jespersen udtaler desuden:“Glutenfri varer er forarbejdet meget, for de er lavet på en fabrik, hvor de har fået nogle raffinerede varer i sig i stedet for almindeligt mel. Jo mere man raffinererer, jo mere mister man af næringsindhold i varen, og de glutenfrie varer mister mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler

Et lignende citat kan tages fra Edna Stage, formand for Dansk Cøliaki Forening:“Mange af de færdigfremstillede glutenfri-produkter er ikke andet end stivelse – Man har fjernet en hel masse gode indholdsstoffer som fx fibrene og proteinerne. Det, der ofte er tilbage, er som at spise Maizena. Men man kan ikke leve af stivelse alene”

Derudover udtaler Benjamin Gilbert-Jespersen at hvis man er en af de personer som er konstateret med glutenallergi, skal man så vidt muligt stadig forsøge ikke at købe de dyre glutenfrie vare med hjem. Derimod skal man spise rigtig mad – mad som er forarbejdet så lidt som muligt. Dvs. grøntsager, frugter, al mælk, ost og surmælksprodukter (sidste 3 kun såfremt man ikke er mælkeallergier eller laktoseintolerent) og kød.

 

 

HVAD ER TOMME KALORIER?

Begrebet ‘tomme kalorier’ dækker over, at der ikke er vitaminer og mineraler i den føde, man indtager. Det er fødeemner, som indeholder kalorier, men ikke vitaminer eller mineraler.« (fra videnskab.dk)

HVORDAN GØR JEG? 

Som du lige har læst i ovenstående artikel handler det således om at bytte hurtige kulhydrater ud med de fødevarer der i stedet bidrager med vitaminer, mineraler, sunde fedtstoffer, kostfibre og proteiner. Din mad vil på denne måde blive mere fyldig – altså mere nærringsrigtig og mættende – specielt hvad angår dit bagværk. Et andet godt råd er desuden at tilsætte grønsager i dit bagværk: revet squash, revet gulerødder, revet rødbeder og spinat.

De største syndere du skal passe på er: 

Sukker: Sukker er indbegrebet af tomme kalorier. Det er intet andet end hurtig energi, der er ingen vitaminer eller mineraler heri. Prøv derfor at erstat sukker i din kage med fx banan eller æblemos. Du kan også forsøge dig med kokossukker som er et naturligt og uraffinneret produkt, der påvirker blodsukkeret mindre end almindeligt hvidt sukker. Derudover indeholder det rent faktisk en række mikronæringsstoffer som for eksempel magnesium, zink og B vitaminer.

Smør: Smør er det rene fedt og sætter sig lige på sidebenene. Prøv i stedet at erstat det med æblemos, kokosolie eller skyr såfremt du tåler mælkeprodukter.

Mel:  De almindelige lyse melsorter indeholder langt fra ligeså mange kostfibre, vitaminer og mineraler som de grovere meltyper. Udskift derfor rismel med fuldkornsrismel. Blend din havregryn til havremel. Anvend mandelmel og kokosfibermel. Prøv dig frem med fuldkornmajsmel eller det proteinrige kikærtemel. Generelt prøv at undgå at købe de dyre færdigblandinger, da de oftest blot er lyse melsorter uden fiber og proteiner. Tilføj flere fiber (fiberhusk, chiafrø), proteiner (proteinpulver) og kerner og nødder, ved selv at bage brød. 

Fredagssnacks: Slik, is, kager, chips og sodavand har alle de tomme kalorier tilfælles. Prøv derfor at udskift slik med fx mørk chokolade (ikke lys og hvid!) Det er nemlig sådan at kakaoen i den mørke chokolade indeholder en række bioaktive stoffer, der har positive effekter på vores helbred. Udskift dine chips med fx grønkålschips, ristede kikærtergrønsagsstænger med humusdip eller nødder (evt saltede).